Μετάκληση Εργαζομένων

Ξενοδοχεία Νοτίου Αιγαίου: Κατέχουν τα πρωτεία στη ζήτηση εργαζομένων από τρίτες χώρες 

Με 1.500 καμαριέρες και 1.000 μετακλητούς εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων επιπλέον, τα ξενοδοχεία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου προσπαθούν να καλύψουν μέρος και μόνον των μεγάλων αναγκών τους

Τα πρωτεία στη ζήτηση εργαζομένων από τρίτες χώρες, φαίνεται ότι κατέχουν τα ξενοδοχεία στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Ιδιαίτερα, τα ξενοδοχεία πρώτης κατηγορίας είναι αυτά που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα κάλυψης ορισμένων ειδικοτήτων, όπως οι καμαριέρες και οι εργαζόμενοι στο σέρβις.

Σύμφωνα, άλλωστε, με τα υπάρχοντα στοιχεία, ξενοδοχεία πρώτης κατηγορίας είναι κυρίως αυτά που αξιοποίησαν κατεξοχήν την πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση (συμπληρωματική αυτής που εκδόθηκε τον Απρίλιο 2023), η οποία προβλέπει τη μετάκληση επιπλέον 32.517 εργαζόμενων από τρίτες χώρες, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των εργοδοτών, κυρίως στον αγροτικό τομέα, στις κατασκευές, καθώς και στον τουρισμό – επισιτισμό.

Με 1.500 καμαριέρες και 1.000 μετακλητούς εργαζόμενους στο σέρβις που εγκρίθηκαν στις επιπλέον ανάγκες μετακλητών εργαζομένων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (ΣΣ συνολικά οι επιπλέον ανάγκες των αρχικών που εγκρίθηκαν, αφορούν 5.630 μετακλητούς εργαζόμενους), τα ξενοδοχεία στην Ρόδο, στην Κω, στη Λέρο, στην Κάλυμνο, στην Αστυπάλαια, στις Κυκλάδες και στα άλλα μεγάλα και μικρότερα νησιά της Περιφέρειας, προσπαθούν να καλύψουν μικρό και μόνον τμήμα των αναγκών τους, ενόψει της νέας τουριστικής σεζόν του 2024, που ήδη δείχνει ότι θα φτάσει σε ύψη ρεκόρ.

Οι περισσότερες ελλείψεις στο Νότιο Αιγαίο         

Η αυξημένη ζήτηση μετακλητών εργαζομένων στις νησιωτικές περιοχές από ξενοδοχεία , είχε γίνει εμφανής ήδη από πέρυσι, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, για λογαριασμό́ του Ξενοδοχειακού́ Επιμελητήριου Ελλάδος, είχαν κάνει αναλογικά τις περισσότερες αιτήσεις για πρόσληψη εργαζομένων από́ τρίτες χώρες.

Οι περισσότερες ελλείψεις σε απολύτους αριθμούς, σημειώνονταν πέρυσι τέτοια εποχή στο Νότιο Αιγαίο (11.663, 18%) και ως ποσοστό́ στην Κεντρική́ Ελλάδα (4.983 θέσεις, 34%). Στον αντίποδα, τα ξενοδοχεία στις περιοχές Ηπείρου-Θεσσαλίας και Πελοποννήσου, οι οποίες δεν είχαν κάνει αίτηση για πρόσληψη προσωπικού από τρίτες χώρες. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το αποτέλεσμα, ήταν μια στις πέντε θέσεις να μην καλυφθεί τελικά με επιπτώσεις κυρίως στην εύρυθμη λειτουργιά των καταλυμάτων.

Από την ίδια έρευνα εξάλλου, είχε προκύψει, ότι για το 2023, οι ελλείψεις προσωπικού́ κυμαίνονταν στις 53.229 έναντι των 265.782 θέσεων εργασίας που προβλέπονταν στο οργανόγραμμα.   Σε σχέση εξάλλου με την κατηγορία των ξενοδοχείων, το μεγαλύτερο ποσοστό ελλείψεων σε απολύτους αριθμούς καταγράφονται στα 4* ξενοδοχεία (16.381), στη συνέχεια στα ξενοδοχεία 3* (24%).  

Η περιζήτητη… καμαριέρα και οι νέες τάσεις

Οι μεγαλύτερες ανάγκες αναφέρονται στην ειδικότητα της Καμαριέρας (το 16% των προβλεπόμενων θέσεων βάσει οργανογράμματος, ενώ άλλες θέσεις σε μεγάλη ζήτηση είναι οι ειδικότητες του Σερβιτόρου, του Receptionist, του Βοηθού́ Σερβιτόρου, του Barista, του Λαντζιέρη και της Τεχνικής Υποστήριξης. Οι ειδικότητες αυτές αντιστοιχούν στο 52% των θέσεων που καλυφθήκαν και στο 45% του συνόλου των ελλείψεων.

ξενοδοχεία

Στο καλό ερώτημα τι θα γίνει φέτος, η απάντηση φαίνεται ότι θα κριθεί σε δύο σημαντικές τάσεις της εποχής: Η πρώτη, είναι σίγουρα η στροφή στην μετακλητή απασχόληση και η δεύτερη, είναι η παράλληλη στροφή στις υπηρεσίες outsourcing, για τουλάχιστον ένα τμήμα των εργασιών των ξενοδοχείων. Βέβαια, η πιο συχνή υπηρεσία που παρέχεται από εξωτερικό συνεργάτη για το 60% των ξενοδοχείων είναι η τήρηση των λογιστικών τους βιβλίων και γενικά οι υπηρεσίες αυτής της κατηγορίας δεν καλύπτουν τις ελλείψεις οργανικών θέσεων.

Σε ότι αφορά πάντως τις μετακλήσεις εργαζομένων από τρίτες χώρες η προαναφερθείσα πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση κινείται στη λογική μιας καλύτερης αναγνώρισης των αναγκών. Τέλος, στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής εξετάζουν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, προς την κατεύθυνση απλοποίησης και επίσπευσης των διαδικασιών.

Αναζήτηση

BI