Μετάκληση Εργαζομένων

Η τουριστική σεζόν επιμηκύνεται – οι  ανάγκες προσωπικού αυξάνονται: Ο ρόλος της μετάκλησης στον τουρισμό

Η τουριστική σεζόν επιμηκύνεται – οι ανάγκες προσωπικού αυξάνονται: Ο ρόλος της μετάκλησης στον τουρισμό

Όλα δείχνουν, ότι η τουριστική σεζόν επιμηκύνεται σταθερά και πέραν των «παραδοσιακών» μηνών αιχμής, δημιουργώντας νέες ανάγκες και στον τομέα της απασχόλησης με το ρόλο της μετάκλησης να είναι σημαντικός:

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, συντελείται στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης ανοδικής πορείας του ελληνικού τουρισμού και το 2024, κατά το οποίο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ξεπέρασαν τις ήδη υψηλές εισπράξεις του 2023. Είναι χαρακτηριστικό, ότι τον Οκτώβριο του 2024, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 19,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Αυξημένες κατά 8,6% ήταν, την ίδια περίοδο και οι αφίξεις ξένων τουριστών, όπως και η μέση δαπάνη τους ανά ταξίδι, κατά 10,7%.

Πρόκειται για μια τάση που θα συνεχιστεί, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τουριστικών παραγόντων και το 2025. Οι εκτιμήσεις αυτές, ήδη επιβεβαιώνονται από την «είδηση» ότι ικανός αριθμός ξενοδοχειακών μονάδων εκτός μεγάλων πόλεων που παραδοσιακά άνοιγαν τον Ιούνιο και έκλειναν τον Σεπτέμβριο, για το 2025, προγραμματίζουν ήδη να λειτουργήσουν από τον Μάϊο και να κλείσουν τον Νοέμβριο. Αλλά και στην Αθήνα, η κίνηση κατά τη διάρκεια της χρονιάς έχει σημαντικά αυξηθεί τους «μη τουριστικούς μήνες» με αποτέλεσμα και αθηναϊκά ξενοδοχεία μεσαίου μεγέθους να αναζητούν επίσης πρόσθετο προσωπικό.

τουριστική

Λειτουργία από τον Μάϊο μέχρι τον Νοέμβριο

Καλοί πελάτες της εκτός τουριστικής περιόδου κατά το 2024, ήταν οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ, που εμφανίζουν υψηλή μέση δαπάνη, αλλά και οι επισκέπτες από χώρες που «παραδοσιακά» τροφοδοτούν τον ελληνικό τουρισμό.

Καθώς όμως η ζήτηση ξενοδοχειακών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου «απλώνεται» σε περισσότερους μήνες, οι ανάγκες για προσωπικό αυξάνονται, με τα μεγάλα ξενοδοχεία να καταφεύγουν πλέον μαζικά και για μεγάλη σειρά ειδικοτήτων στη λύση της μετακλητής απασχόλησης.

Πέρα από τις μεγάλες αυτές μονάδες, τα νούμερα των μετακλητών εργαζομένων σε άλλα ξενοδοχεία δεν είναι ακόμα μεγάλα. Θεωρείται όμως δεδομένο ότι θα αυξηθούν κατακόρυφα, αφενός μόλις διευκολυνθεί και απλοποιηθεί η διαδικασία της μετάκλησης και αφετέρου μόλις επιμηκυνθεί η διάρκεια παραμονής των εργαζομένων στην χώρα.

Κίνητρο και για εργοδότη και για εργαζόμενο

Με αυτόν τον τρόπο, η εργασία θα αποτελεί κίνητρο τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους ίδιους. Κι αυτό, γιατί το οικονομικό κίνητρο για έναν εργαζόμενο από μια μακρινή χώρα, όπως λόγου χάριν τις Φιλιππίνες, εξατμίζεται, αν αυτός προσκαλείται να εργαστεί μόλις για τέσσερεις-πέντε μήνες πληρώνοντας πανάκριβά εισιτήρια και στη συνέχεια θα πρέπει αμέσως να επιστρέψει στη χώρα του.

Επομένως είναι σαφές ότι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μπορεί σε ένα βαθμό να υποστηριχθεί από μετακλητή εργασία. Σε ποιο βαθμό;

Σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμόδιων στελεχών της γενικής διεύθυνσης εργασιακών σχέσεων του υπουργείου Εργασίας δύο παράγοντες καθορίζουν τελικά το ύψος των μετακλητών θέσεων εργασίας στον τουρισμό.

Πρώτον, οι ανάγκες της αγοράς και δεύτερον, η πιθανότητα να καλυφθούν από Έλληνες περισσότερες από το αναμενόμενο κενές θέσεις εργασίας. Αυτό εξαρτάται ξεκάθαρα από τους μισθούς και τις συνθήκες διαβίωσης που τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια προσφέρουν στους Έλληνες. Όσο καλύτεροι είναι αυτοί, τόσο περισσότεροι Έλληνες εργαζόμενοι θα δουλέψουν στον τουρισμό τη νέα χρονιά.

Για το 2025 πάντως, η κυβέρνηση με την πρόσφατη πράξη υπουργικού συμβουλίου (ΠΥΣ)ενέκρινε 89.290 θέσεις μετακλητής απασχόλησης, από τις οποίες οι 41.670 αφορούν εξαρτημένη εργασία, οι 45.670 εποχιακή, ενώ άλλα 2.000 άτομα θα μετακληθούν για να αναλάβουν θέσεις υψηλής εξειδίκευσης.

Στον τουρισμό και άλλες εποχιακές εργασίες εγκρίθηκαν 36.000 θέσεις στον πρωτογενή τομέα και πάνω από 3.000 στην παροχή υπηρεσιών εστίασης σε ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα (μάγειρες, σερβιτόροι, μπάρμαν, καμαριέρες, σεφ, therapy spa και front office υπάλληλοι, ανιματέρ και λοιπό προσωπικό τουριστικών επιχειρήσεων.

Φυσικά τα νούμερα είναι σταγόνα στον ωκεανό σε σχέση με τις υπάρχουσες ανάγκες ειδικά μάλιστα αν σκεφτεί κανείς ότι ο τουρισμός απασχολεί συνολικά πάνω από 1εκ. εργαζόμενους.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 2024 οι Έλληνες ξενοδόχοι εφάρμοσαν την άτυπη …. πλειοδοσία, μια μη συμβατική μέθοδο,προκειμένου να επιλύσουν τις αυξημένες ανάγκες τους σε ανθρώπινο δυναμικό, καθώς, η σίγουρη λύση των μετακλήσεων «κολλά» ακόμα στις διαδικασίες. Έτσι από τον Ιούνιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο παρατηρήθηκε το φαινόμενο, ξενοδόχοι μεγάλων τουριστικών νησιών όπως Κρήτη, Ρόδος, Κως, Κέρκυρα να κάνουν …επιδρομή σε άλλες τουριστικές περιοχές, όπως λόγου χάριν η Χαλκιδική προς άγραν εργαζομένων.

Όταν δεν καλύπτονται οι ανάγκες…

Από τη στιγμή όμως που οι Έλληνες εργαζόμενοι, ακόμα και με καλές συνθήκες αμοιβών δε θα καλύψουν τις αναγκαίες θέσεις εργασίας, η αυξημένη ζήτηση που και φέτος αναμένεται για τον ελληνικό τουρισμό, λύνεται μόνο με μετακλητούς εργαζομένους από τρίτες χώρες, όπως έχει κατά επανάληψη επισημάνει ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων: «Η Ευρώπη δεν έχει πια να μας δώσει εργαζόμενους, όπως για παράδειγμα από την Αλβανία παλαιότερα ή την πρώην ανατολική Ευρώπη για χαμηλής κυρίως κατηγορίας ειδικότητες. Επομένως, έχουμε ήδη μία λύση στο πρόβλημα. Και βέβαια, πάντα τονίζουμε ότι οι απασχολούμενοι με μετάκληση έχουν τις ίδιες συνθήκες που έχουν και οι Έλληνες εργαζόμενοι.

Υπενθυμίζεται, ότι ενώ η Ελλάδα εμφανίζει υψηλά ποσοστά απασχόλησης στο τουριστικό οικοσύστημα, με το συνολικό ανθρώπινο δυναμικό να ξεπερνάει κατά πολύ το 1 εκατ. κατατάσσεται σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες χαμηλά στον τομέα των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και στους δείκτες επαγγελματικής εκπαίδευσης και διασύνδεσης με την αγορά εργασίας. Για το λόγο αυτό, τόσο από την πολιτεία, όσο και από τους τουριστικούς φορείς επιδιώκεται με ειδικά προγράμματα η αποτελεσματική προσαρμογή της εκπαίδευσης και κατάρτισης στις σύγχρονες ανάγκες.

Ανάμεσα στις πιο χαμηλόβαθμες σχετικά ειδικότητες που είναι σημαντικές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού, περιλαμβάνονται: Υπάλληλος υποδοχής Ξενοδοχείου, Υπάλληλος ξενοδοχειακών κρατήσεων, Καμαριέρα, Καθαριστές & βοηθοί, Τεχνική Υποστήριξη & Συντήρηση, Μπάτλερ, Προϊστάμενος τμήματος F&B, Μετρ, Σερβιτόρος, Μάγειρας κατηγορίας Α’,Β’,Γ’, Βοηθοί κουζίνας, Οινοχόος, Ζαχαροπλάστης, Λαντζιέρης, Μπαρίστα και Μπαρτεντερ, Υπάλληλος σκαφών αναψυχής, Υπάλληλος κρουαζιερόπλοιου, Υπεύθυνος για τις αθλητικές δραστηριότητες / δραστηριότητες ευεξίας κ.α.

Για να μάθετε περισσότερα για την υπηρεσία της μετακλητής απασχόλησης πατήστε εδώ.

Αναζήτηση

BI