εργοτάξια

Μετάκληση Εργαζομένων

Συνέντευξη κ. Οικονομίδη, Business Unit Director μετακλητής εργασίας της ΙΝGROUP: Ελληνικά εργοτάξια στα πρότυπα Ντουμπάι

Ελληνικά εργοτάξια στα πρότυπα Ντουμπάι & χωρών Αραβικού Κόλπου, προτείνει ο κ. Χρήστος Οικονομίδης, Business Unit Director μετακλητής εργασίας ΙΝGROUP

Στόχος είναι η νέα αγορά της μετακλητής εργασίας να ανοίξει με τον καλύτερο τρόπο για την Ελλάδα και τις επιχειρήσεις της και να γίνει προορισμός αντίστοιχος με το Ντουμπάι, το Άμπου Ντάμπι και τη Σαουδική Αραβία.

Ελληνικά εργοτάξια με στελέχωση στα πρότυπα Ντουμπάι, ΗΑΕ (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) και άλλων χωρών του Αραβικού Κόλπου, προτείνει ο κ. Χρήστος Οικονομίδης, Business Unit Director στον τομέα των μετακλήσεων της ΙΝGROUP. Με δεκαπενταετή εμπειρία διοίκησης οικονομικών υπηρεσιών και διαχείρισης προσωπικού από τρίτες χώρες στα εργοτάξια μεγάλων ελληνικών, αλλά και διεθνών κατασκευαστικών εταιρειών, μας μεταφέρει τις σχετικές ευκαιρίες αλλά και τις προκλήσεις, όπως τις βίωσε ο ίδιος.

Εκτιμά ότι η Ελλάδα μπορεί, όπως λόγου χάριν και το Ντουμπάι, να πετύχει τόσο στην προσέλκυση όσο και στη διακράτηση του ανθρώπινου δυναμικού από τρίτες χώρες, προκειμένου να ανταποκριθεί στη νέα εποχή των μεγάλων έργων που έχει ήδη ξεκινήσει. Εξηγεί τις προϋποθέσεις επιτυχίας και υπενθυμίζει ότι και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως Ρουμανία, Ισπανία, Ολλανδία, Γερμανία, Πολωνία, αλλά και άλλες μικρότερες, έχουν ήδη επιλέξει αυτόν τον δρόμο.

Τον κ. Οικονομίδη συνάντησε πρόσφατα η ομάδα του ΣΔΙΤ Forum στην Αθήνα, όπου ανέλαβε να αναπτύξει τη νέα υπηρεσία μετακλητής εργασίας για την “ΙΝGROUP”. Εργάστηκε πάνω από 30 χρόνια σε διευθυντικές θέσεις Οικονομικών και Διοίκησης σε μεγάλες εταιρείες και οργανισμούς σε Γερμανία, Ελλάδα και εξωτερικό, 15 από τα οποία σε χώρες του Αραβικού Κόλπου, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας επίσης σε μεγάλους ελληνικούς και διεθνείς κατασκευαστικούς ομίλους.

Η “ΙΝGROUP” με περισσότερα από είκοσι χρόνια δραστηριότητας, ειδικεύεται κυρίως σε θέματα στελέχωσης και εκπαίδευσης ανθρώπινου δυναμικού για τις ανάγκες επιχειρήσεων σε Ελλάδα και Κύπρο. Η επίκαιρη συνέντευξη που έδωσε στο ΣΔΙΤ Forum, λόγω του γνωστού προβλήματος προσωπικού που αντιμετωπίζουν τα έργα ΣΔΙΤ και όχι μόνον, έχει ως εξής:

– Από τα απέραντα εργοτάξια του Ντουμπάι βρίσκεστε πλέον στην Ελλάδα μεταφέροντας στην πράξη την στρατηγική ανάπτυξης έργων με δυναμικό από τρίτες χώρες…

«Είναι αλήθεια ότι το αποκαλούμενο ως θαύμα του Ντουμπάι, υποστηρίχθηκε και συνεχίζει να υποστηρίζεται κυρίως στο μεσαίο και πιο χαμηλό επίπεδο από το έμψυχο δυναμικό τρίτων χωρών, όπως η Ινδία, η Σρι Λάνκα, οι Φιλιππίνες, η Αίγυπτος, το Πακιστάν ή το Νεπάλ. Σκεφτείτε, ότι από τα 9,5 εκατομμύρια κατοίκων των ΗΑΕ, ο τοπικός πληθυσμός, είναι λιγότερος από 1,2 εκατομμύρια και τα υπόλοιπα 8,3 εκατομμύρια είναι εργαζόμενοι από τρίτες χώρες σε όλα τα επίπεδα ιεραρχίας και εκπαίδευσης».

Δεν σταματάει όμως εκεί. Τα εξειδικευμένα στελέχη και managers από τις τρίτες χώρες έχουν καλύψει τεράστιο αριθμό υψηλόβαθμων θέσεων στην ιεραρχία των εταιρειών και των οργανισμών. Οι εργαζόμενοι, λοιπόν, σε όλες τις βαθμίδες προερχόμενοι από αυτές τις χώρες είναι ιδιαίτερα ικανοί και μπορούν καλύψουν κάθε ανάγκη».

– Πρακτικά τι σημαίνει αυτό για μια εταιρεία που υλοποιεί μεγάλα έργα στη συγκεκριμένη χώρα;

«Σημαίνει ότι αν η ίδια η εταιρεία δεν έχει την ικανότητα να φέρει κόσμο, για να στελεχώσει τα εργοτάξιά της, δεν μπορεί να αναλάβει έργο. Το κράτος παρέχει την νομοθετική πλατφόρμα, αλλά από κει και πέρα, η ευθύνη και η διαχείριση των εργαζομένων περνά στην κάθε εταιρεία».

– Στην περίπτωση των διεθνών κατασκευαστικών ομίλων που δραστηριοποιούνταν στις χώρες αυτές, πώς γινόταν η διαχείριση με βάση την δική σας δεκαπενταετή εμπειρία;

«Ανάλογα με το μέγεθος του έργου, τη χρονική διάρκεια του, αλλά και την τοποθεσία εκτέλεσης του έργου, λαμβάναμε και την απόφαση ποια λύση/λύσεις θα επιλέγαμε. Σε πολλά έργα είχαμε την δυνατότητα να στήσουμε ολόκληρες, εγκαταστάσεις (συνήθως προκατασκευασμένες) για το εργατικό προσωπικό. Εκεί υπήρχε η δυνατότητα διαμονής, σίτισης ψυχαγωγίας κλπ.. Σε αυτές φιλοξενούσαμε από μερικές δεκάδες έως και χιλιάδες εργαζομένους την ίδια στιγμή. Επρόκειτο για γρήγορες κατασκευές, φτιαγμένες με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές, άνετες, ασφαλείς και με μεγάλο σεβασμό στις ανάγκες των εργαζομένων.

Αυτά τα “camps” περιλάμβαναν, πέρα από τους κοιτώνες, εστιατόρια, μαγειρεία, έως ακόμα και μινι-μάρκετ, computer rooms, χώρους ψυχαγωγίας (TV room, τραπέζια πινγκ-πονγκ, μπιλιάρδα), μέχρι και χώρο ειδικά οριοθετημένο για εξάσκηση του αγαπημένου αθλήματος των Ινδών εργατών, το Κρίκετ. Επίσης, διέθεταν αποθηκευτικούς χώρους ιματισμού και ψυγεία για είδη διατροφής, ιατρεία για πρώτες βοήθειες και φαρμακείο, υποδομές για τα απορρίμματα και συνολικότερα οτιδήποτε απαιτείται προκειμένου να λειτουργεί εύρυθμα μια μικρή «πόλη» αυτού του τύπου. Πέρα από τις υποδομές, οργανώναμε με ιδιαίτερη προσοχή και τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους εργαζόμενους με λεπτομερειακή πρόβλεψη για τα δεκάδες καθημερινά προβλήματα που προέκυπταν από τη συμβίωση στον ίδιο χώρο χιλιάδων ανθρώπων.

Χρειάζεται τήρηση στρατιωτικής πειθαρχίας, θέσπιση και τήρηση διαδικασιών και μια ικανή ομάδα διαχείρισης όλου αυτού του φόρτου της διοικητικής μέριμνας. Ταυτόχρονα απαιτείται έμπειρη διοίκηση, η οποία εκτός από εργατικότητα και πυγμή θα πρέπει να επιδεικνύει και συναίσθηση των προβλημάτων και των αναγκών των εργαζομένων».

– Όπως;

«Τι να σας πρωτοπώ; Από την ιατρική φροντίδα, όταν αυτή ήταν αναγκαία, την προετοιμασία ειδικού μενού φαγητού για την κάθε εθνότητα, ανάλογα με τις διατροφικές της συνήθειες, αλλά και με την σωστή διατροφική αξία, την κατάλληλη κατανομή και μίξη ανθρώπων στους κοιτώνες, ακόμα και τη μέριμνα για την ψυχαγωγία και τις σχέσεις μεταξύ τους. Καθημερινά, υπήρχε ένας μακρύς κατάλογος αιτημάτων, που ξεκινούσαν από αλλαγή σε ένα μαξιλάρι ή στρώμα και κατέληγαν σε πιο σύνθετα αιτήματα.

Το μεγάλο στοίχημα, ήταν να είναι ευχαριστημένοι οι εργαζόμενοι και είναι αλήθεια, ότι πέρα από το μισθό, όταν μια εταιρεία προσέφερε πολύ καλές συνθήκες εργασίας και διαμονής γινόταν με το καιρό πόλος έλξης νέων μετακλητών από τρίτες χώρες που ήθελαν να εργαστούν σε αυτή, χωρίς πάντα ο μισθός να είναι ο καλύτερος στην αγορά. Πολλές δε φορές είχαμε «πιστούς» μετακλητούς εργαζομένους και μπορεί κάποιοι από αυτούς να δουλεύουν στην εταιρεία για 15-20 χρόνια.

Τέτοιες περιπτώσεις υπήρχαν πολλές σε συγκεκριμένο μεγάλο ελληνικό κατασκευαστικό όμιλο, ο οποίος πάντα ξεχώριζε για τις παροχές του. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό και στην Ελληνική αγορά οι εταιρείες που ξεκινάνε με τη διαδικασία μετάκλησης να φτιάξουν ένα τέτοιο προφίλ εργοδότη, ως εταιρείες στις οποίες οι εργαζόμενοι από τρίτες χώρες απολαμβάνουν ικανοποιητικές αποδοχές, σωστή φιλοξενία και καλό φαγητό. Με τον τρόπο αυτό η έλξη μετακλητών από τρίτες χώρες στην Ελλάδα θα γίνει ιδιαίτερα δελεαστική και οι Ελληνικές εταιρείες «προτιμητέοι εργοδότες». Αυτό επιθυμώ εγώ προσωπικά και η διοίκηση της INGROUP να μεταδώσουμε σε κάθε μελλοντικό εργοδότη μετακλητών εργαζομένων.

Πιστέψτε με, κανείς δεν θέλει να έρθει στο σημείο να αντιμετωπίσει μια απεργία στο εργοτάξιο λόγω κακών συνθήκων ύπνου ή σίτισης. Το κόστος είναι πολύ μεγάλο».

Ποιος είναι ο μέσος χρόνος παραμονής των εργαζομένων τρίτων χωρών στο Ντουμπάι και ειδικότερα στον κατασκευαστικό κλάδο;

«Ο μέσος όρος είναι της τάξης των τριών με πέντε χρόνια».

εργοτάξια

– Από τις προϋποθέσεις επιτυχημένης μετάκλησης, που αναφέρατε προηγουμένως, συγκράτησα τρία στοιχεία: τις αποδοχές, τη φιλοξενία και το φαγητό. Είναι ένα τρίπτυχο που ισχύει και για την Ελλάδα στην περίπτωση μετακλητών εργαζομένων;

«Είναι ένα τρίπτυχο που ισχύει παντού. Δικός μας στόχος ως ΙΝGROUP, όπως προανέφερα, είναι η νέα αγορά της μετακλητής εργασίας που ανοίγει αυτήν την περίοδο, να ανοίξει με τον καλύτερο τρόπο για την Ελλάδα και τις επιχειρήσεις της και να γίνει προορισμός αντίστοιχος με το Ντουμπάι, το Άμπου Ντάμπι, τη Σαουδική Αραβία, αλλά και άλλες ευρωπαϊκές αγορές που ολοένα και αυξάνονται. Βλέπουμε ήδη εξαιρετικά δείγματα φιλοξενίας εργαζομένων στην Ολλανδία, ενώ χώρες όπως η Ρουμανία, η Πολωνία και η Γερμανία, έστω και με κάποιες δυσκολίες για την τελευταία, προσλαμβάνουν επίσης εργαζόμενους μέσω μετάκλησης».

– Επικεντρώνοντας στη στελέχωση εργοταξίων στην Ελλάδα, πώς τη σκέπτεστε;

«Προφανώς μιλάμε αυτή την περίοδο για πολύ μικρότερους αριθμούς μετακλητών εργαζομένων σε σχέση με το Ντουμπάι. Προσπαθούμε να εξηγήσουμε στις Ελληνικές εταιρίες την πολυπλοκότητα του εγχειρήματος, συζητάμε αναλυτικά μαζί τους, προκειμένου να καταλάβουμε ακριβώς τις ανάγκες του κάθε πελάτη και του εξηγούμε πως η συνεργασία με την INGROUP θα τις βοηθήσει να ξεπεράσουν τα γραφειοκρατικά και όχι μόνο προβλήματα και θα τους χαρίσει ηρεμία σκέψης και λειτουργίας».

– Με την οικονομική επιβάρυνση της διαδικασίας της μετάκλησης τι γίνεται;

«Σε αυτό το σημείο πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι τα οικονομικά οφέλη για τις εταιρείες θα είναι πολλαπλάσια των όποιων εξόδων μετάκλησης. Η πρόοδος των έργων που καθυστερούν, η ανάληψη νέων έργων, τα οποία ήταν παγωμένα λόγω έλλειψης προσωπικού, η αποφυγή χρηματικών ποινών για όποια καθυστέρηση σε υφιστάμενα έργα, η μείωση του εργασιακού στρες και η βελτίωση της παραγωγικότητας του συνόλου των εργαζομένων θα έχει σοβαρή θετική επίδραση στις οικονομικές καταστάσεις των εταιρειών, οι οποίες θα μας εμπιστευτούν και θα συνεργαστούν μαζί μας στο κομμάτι Μετάκληση & Διαχείριση των μετακλητών εργαζομένων. Φροντίζουμε οι υποψήφιοι μετακλητοί να περάσουν από όσο το δυνατό λεπτομερέστερο έλεγχο δεξιοτήτων, ικανοτήτων αλλά και προϋπηρεσίας, επιλέγοντας τους καλυτέρους για τη κάθε συγκεκριμένη θέση».

– Που είναι καλύτερα να φιλοξενούνται οι εργαζόμενοι;

«Με τη σύμφωνη πάντα γνώμη του εργοδότη, η δική μας προσαρμοσμένη στα ελληνικά δεδομένα πρόταση, αφορά στη φιλοξενία των εργαζομένων σε ειδικά διασκευασμένα κτίρια ή ξενοδοχεία, προφανώς κοντά στα εργοτάξια που θα εργάζονται. Φυσικά, για να μην σας κουράσω με λεπτομέρειες, προσφέρονται ειδικές λύσεις, ανάλογα με τις ανάγκες και απαιτήσεις κάθε έργου».

– Tι περιλαμβάνουν oι συνολικότερες υπηρεσίες που προσφέρετε στους ενδιαφερόμενους;

«Αναλαμβάνουμε από την αρχή, ολόκληρη τη διαδικασία της μετάκλησης, ξεκινώντας από την εξεύρεση των κατάλληλων εργαζομένων, την κατάθεση του φακέλου της αίτησης πρόσκλησής τους στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, την έκδοση της βίζας, την προετοιμασία τους πριν αναχωρήσουν από τη χώρα καταγωγής και φυσικά μόλις έρθουν στην Ελλάδα, την υποδοχή τους, αλλά και την έκδοση άδειας παραμονής, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, με σκοπό την γρήγορη πρόσληψη και ένταξη στην ομάδα του εργοδότη. Από κει και πέρα, αναλαμβάνουμε, εφόσον επιθυμεί ο εργοδότης, την εύρεση και παροχή διαμονής, την παροχή σίτισης, τη μεταφορά, αλλά και τη συνολική οργάνωση και διαχείριση των καθημερινών τακτικών και έκτακτων αναγκών τους.

Όπως ενδεικτικά σας ανέφερα, τα καθημερινά θέματα που προκύπτουν από τη φιλοξενία ικανού αριθμού εργαζομένων είναι πολλά και απαιτούν συνεχή απασχόληση, εποπτεία, κυρίως όμως εμπειρία και επιμένω ιδιαίτερα σε αυτό».

– Σε πόσο διάστημα από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η διαδικασία της μετάκλησης, έρχονται στην Ελλάδα οι εργαζόμενοι;

«Χρειαζόμαστε, στην παρούσα φάση, τουλάχιστον δύο με τρεις μήνες με την προϋπόθεση ότι και ο ενδιαφερόμενος εργοδότης θα κινηθεί γρήγορα».

– Πέρα από τις κατασκευαστικές εταιρείες, παρέχετε αντίστοιχες υπηρεσίες και σε άλλους ενδιαφερόμενους κλάδους, όπως τα ξενοδοχεία και η βιομηχανία;

«Ασφαλώς. Η διαδικασία της μετάκλησης είναι κοινή για όλους τους κλάδους που προβλέπει η σχετική υπουργική απόφαση. Κάθε κλάδος βέβαια παρουσιάζει διαφοροποιήσεις και χρειάζεται διαφορετική προσέγγιση. Λόγου χάριν στην περίπτωση των ξενοδοχείων, μιλάμε για εποχικούς μετακλητούς με διάρκεια διαμονής γύρω στους 6 μήνες στις μεγάλες μονάδες. Eπίσης, το θέμα της διαμονής και του φαγητού είναι συνήθως λυμένο, από τη στιγμή που οι εργαζόμενοι φιλοξενούνται είτε σε χώρους της ευρύτερης περιοχής γύρω από τη μονάδα, είτε σε καταλύματα για τα οποία έχουν ήδη φροντίσει να παρέχουν στo κοντινότερο αστικό ιστό.

Υπάρχουν όμως άλλα θέματα που πρέπει να προσεχθούν, όπως το επίκαιρο ζήτημα της διαμονής όπου οι ενδιαφερόμενες μονάδες πρέπει να κινηθούν άμεσα, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα εύρεσης και μετάκλησης έως τις αρχές του Απριλίου το αργότερο, όποτε και ουσιαστικά ξεκινάει η τουριστική σεζόν, ιδιαίτερα σε κάποια από τα πιο δημοφιλή μας νησιά. Κάθε κλάδος έχει τις ιδιαιτερότητες του, ενώ ο αριθμός μετακλητών που προβλέπεται για κάποιους από αυτούς είναι πολύ μικρός σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η μεταποίηση. Με την αναθεώρηση όμως που προβλέπεται να γίνει σύντομα, πιστεύουμε ότι ο αριθμός των μετακλήσεων θα αυξηθεί αρκετά και θα πλησιάσει στις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας. Εδώ θέλω να τονίσω ότι ακόμα και σε περίπτωση που για κάποιο κλάδο δεν προβλέπεται ικανός αριθμός μετακλητών, καλό είναι να επικοινωνήσουν μαζί μας, για να εξετάσουμε τη συγκεκριμένη περίπτωση.

– Και μια τελευταία ερώτηση: Τι θα επιτάχυνε κατά τη γνώμη σας τη ροή των εργαζομένων τρίτων χωρών προς την Ελλάδα;

«Η ουσιαστική αναγνώριση των αναγκών που είναι πολλαπλάσιες από αυτές που ήδη προβλέπονται, οι θεσμικές κινήσεις και ο συντονισμός για την επίλυση πρακτικών θεμάτων που παραμένουν σε εκκρεμότητα, αλλά και η διεύρυνση των διακρατικών συμφωνιών με την Ινδία, τις Φιλιππίνες και άλλες χώρες που διαθέτουν έμψυχο δυναμικό κατάλληλο για τις ανάγκες της χώρας μας».

Πηγή άρθρου:
ΣΔΙΤ forum

Αναζήτηση

BI